Månsson: Team Cetinkaya har en stark och gränslös krigare

BLOGG. Några tankar om att veta vilka kanaler som är effektivast.

Det blev som jag trodde.

Inte särskilt mycket till debatt om journalister/agenter-posten som jag skrev för ett tag sedan. Åtminstone inte inom vår bransch (om man inte räknar vad folk skrivit och sagt direkt till mig.) Men så är det också ett känsligt ämne. Agentkontakterna är förmodligen för värdefulla för att problematisera på redaktionerna, oavsett hur de ser ut. Bättre att låtsas som att det regnar, antar jag, sillynyheterna måste ju in.

Annons

I inlägget skrev jag också om att agenterna vet vilka kanaler som de ska gå igenom för att få ut sin version av en story, till exempel i Emil Forsberg-fallet där Victor Nilsson Lindelöf (och i viss mån John Guidetti och Robin Olsen) också var involverad. Där tycktes uppgifterna komma från alla möjliga håll. Men jag missade en intressant grej att ta upp apropå informationskriget.

Twitterkontot Fotbollsdamp känner kanske de flesta till som läser det här. Om inte så startades det upp av en anonym MFF-supporter och bygger mestadels på över-gränsen-humor mer eller mindre kopplad till fotboll. Personen som startade kontot har också gjort intervjupoddar uppbackad av Bethard. Twitter-kontot har 18 400 följare och det retweetas och lajkas till höger och vänster. Få fotbollsjournalister/tyckare kommer i närheten av genomslaget.

Det är också tydligt att kontot numera är lojalt mot Hasan Cetinkaya och de som Cetinkaya jobbar med, till exempel agenten Michael Kallbäck. Under den turbulenta landslagsveckan pumpade Fotbollsdamp ut tweets som stöttade de inblandade (Cetinkaya)-spelarna/aktörerna och idiotförklarade journalister och andra som drog åt motsatt håll. Fotbollsdamp spekulerade också öppet i att det var agenten Per Jonsson (som är Cetinkayas kanske största rival – de firar inte jul ihop om en säger) som hade läckt ut uppgifterna för att ställa spelarna i dålig dager. Just Per Jonsson har hånats av Fotbollsdamp vid många andra tillfällen, liksom Martin Dahlin som också är en tydlig Cetinkaya-rival – där har spelare bytt ”stall” vilket har väckt ont blod. Emellanåt har Fotbollsdamp egna, initierade uppgifter på hur Jonsson och Dahlin misslyckats eller gjort bort sig på olika sätt.

En lång intervju med Cetinkaya – där han ger sin version om landslagshistorien retweetas däremot okommenterad, och vid flera andra tillfällen har Fotbollsdamp tagit agentens och hans spelares parti i olika diskussioner.

Varför det ligger till på det här viset får var och en spekulera i, liksom vem/vilka som har tillgång till kontot. Men vi kan i alla fall konstatera att Cetinkaya – som förmodligen är den agent som väckt mest supporterilska på senare år – har fått en perfekt PR-maskin med ett stort genomslag. Den dagliga fotbollsdebatten sker i stor utsträckning på Twitter och där har Hasans gäng en stark och gränslös krigare.

LÄS MER. Oskar Månsson: Så påverkar agenterna fotbollsjournalistiken

FOTO: Bildbyrån