De tidigare ljusskygga agenterna byter fot.
Nej, inte med transparens såklart, men med PR-offensiver.
Det verkar dessutom få viss effekt när många gör sig till nyttiga idioter.
Ola Wenström var en gång ett tv-ankare med status, men fick lämna Viasat för tre år sedan efter en sårig historia. Numera producerar han rörligt innehåll med eget bolag i mindre skala, men på slutet med större genomslag genom en fotbollssatsning som påminner om reklam för Hasan Cetinkaya och hans agentur (även om Wenström beskriver sig som ”självständig”). Fotbollsdelen av kanalen startades upp efter att Fotboll Sthlm och Expressen avslöjat HCM-medarbetares gängkopplingar, vilket fick Cetinkaya att försöka slå tillbaka med advokater och snack om en mediesatsning.
En ny utveckling, får man konstatera, även om HCM-nyheter har som vana att komma ut med väl vald tajming i de större medierna. Efter Fotboll Sthlms och Expressen granskning av agenturen ryckte flera HCM-spelare också ut till hans försvar. Inte med några argument naturligtvis, utan mer av typen ”Vi sitter här i vårt privatjet och garvar åt den svenska avundsjukan”-inlägg på sociala medier.
Ja, alla kan välja vilken sida av historien som man vill stå på.
Agenturen 1v1 Skills Football Management är också på hugget och spred efter Lamine Fannes oväntade transfer till Luton en sociala medier-film med pikar till ett antal poddar och medier, däribland Fotboll Sthlm. Bakgrunden var att många dömde ut Lamine Fannes förmågor och att han motbevisade dem alla, vilket fick stort genomslag. Inte så konstigt, å ena sidan, för Fannes utveckling på slutet har varit smått sensationell. Själv trodde jag inte alls att han var redo för en startplats i AIK, men insatserna har talat sitt tydliga språk. Det var många som missbedömde Fannes kapacitet och jag var en av dem. Att han skulle väcka intresse från större utländska klubbar sommaren 2024 hade jag inte sett framför mig.
Å andra sidan är det ledsamt att se hur många som hakar på utan att tänka ett steg längre. Att spelare kopplade till Universal eller med vänskapsband till personerna i bakgrunden kommenterar filmen överraskar inte, men att vanliga supportrar okritiskt stämmer in gör det, lite i alla fall, om de nu värnar sin klubb.
Personen bakom 1v1 heter Bakary Bojang och arbetar nära Universal. När Fotboll Sthlm och Dagens ETC granskade agenturen förra året ledde ett samtal till Bojang till att Masireh Jadama, ansvarig för Universal i Skandinavien och med täta band till ett antal dömda gängkriminella personer, ringde till Fotboll Sthlm och bad oss tänka på våra barn. Då förnekade Bojang och Jadama inblandning, men som av en händelse är Bojang numera officiellt Lamine Fannes agent.
Två tankar i huvudet med andra ord. Fannes uteckling är värd beundran, men personerna runt honom ska inte bedömas på samma sätt. Om man har lust att få en bild av Universal rekommenderar jag att läsa på, exempelvis genom denna granskning.
För Jadama har efterspelet blivit turbulent, även om han av våra källor fortsatt beskrivs som aktiv i fotbollsbranschen. För en tid sedan lämnade han Sverige och flyttade till Dubai. När han i februari var på Arlanda blev hans Rolexklocka och Macbook konfiskerade av gränspolisen. Bakgrunden är att Kronofogden försöker få in delar av Jadamas växande miljonskuld till staten.
På senare år har det kastats nytt ljus över agentbraschens mörka vrår, men i ett större sammanhang är det mesta som vanligt. Vissa redaktioner ägnar mer tid åt skuggsidorna än tidigare, och vissa klubbar säger att de ska stänga ute Universal, men någon avgörande, övergripande förändring går ej att skönja. Polisen och framförallt det svenska förbundet framstår som lika handlingsförlamade som alltid och nyheten om att agentarvoden inte längre offentliggörs, vilket kollega Viktor Asp uppmärksammade tidigare idag, var talande. Dels för att den inte väckte någon större uppmärksamhet, dels för att den visar hur SvFF inte vill eller förmår att hålla koll på sin egen bransch.
Istället kan miljontals kronor fortsatt lämna landet med fotbollens goda minne och med PR-offensiver kan tveksamma aktörer få vind i seglen. Antingen med påkostade tv-satsningar, antingen med supportrar som spelar nyttiga idioter.