Sponsorer vill ha svar om AIK:s Dubai-läger: ”Vill höra varför”

Flera skandinaviska klubbarna har slutat att åka till Dubai, men AIK förlade sitt träningsläger till Förenade arabemiraten även i år.
Nu vill AIK:s sponsor Volkswagen ta en diskussion om resmålet.
– Jag vill höra med AIK varför de väljer så här, säger Johan Karlsson, märkeschef på Volkswagen till Fotbollskanalen.

Annons

Dubai har varit en populär destination för skandinaviska försäsongsläger, men på senare år har flera av de stora klubbarna valt bort resmålet, ofta efter supporterprotester mot bristande mänskliga rättigheter i regionen. AIK har däremot fortsatt att åka till Förenade arabemiraten.
– Vi har resonerat som så att det är det absolut bästa sättet att förbereda oss rent sportsligt. Det är vårt fokus, motiverade sportchefen Björn Wesström till Fotboll Sthlm i samband med resan.
Fotbollskanalen, som tidigare har uppmärksammat att AIK:s hotell och träningsanläggning ägs av Dubais kungafamilj, har pratat med några av AIK:s största sponsorer om hur de ser på lägret.
– Egentligen vill jag ta det här direkt med AIK, vår syn och anledningen att klubben väljer just den här platsen. Min känsla som sponsor är att vi är nöjda med AIK Fotboll. Men jag vill höra vad AIK säger om detta, varför man väljer så här. Jag kan förstå med klimatet där, men man kan ju åka någon annanstans eftersom alla andra åker till andra ställen, säger Johan Karlsson, märkeschef på Volkswagen, till Fotbollskanalen.
– Jag behöver ha ett möte med AIK för att diskutera detta, som vi brukar ha om det blir trassel med de vi sponsrar. Vi har haft ett långt samarbete som jag hoppas fortsätta men då vill man ju att klubben gör rätt saker. Jag får lyssna vad ledningen där säger om hur de tänker kring detta i framtiden.

Stadiums presschef Angelica Larsson vill också ha ett samtal med klubben.
– Som partner till föreningen tar vi inte ställning till var träning och läger förläggs utan vi utgår från att föreningen gör sina val för att skapa bästa förutsättningar. För oss är det tydligt att det inte funnits någon baktanke från föreningen kring att direkt eller indirekt stötta någons politiska agenda, ekonomi eller ställning men med anledning av den kritik som nu riktas för vi tillsammans en dialog kring hur liknande situationer kan undvikas framöver, säger hon.

Fabege och Åbro, två andra långvariga sponsorer, väljer att ligga lågt i frågan, medan Notar är mer välvilligt inställda.
– Man kan säkert ha åsikter, men vi väljer att se positivt på det. Vi ser inget politiskt i vårt sponsorskap av AIK, säger Notars presschef Henrik Rundgren.

LÄS MER: Silly season-bloggen – allt om 08-lagens övergångar

FOTO: Bildbyrån