DIF om SvFF-bossens Qatar-uttalande: ”Har tagit tydlig ställning”

SvFF:s ordförande Karl Erik Nilsson ställer sig emot Djurgårdens krav på bojkott i Qatar.
– Det är helt uppenbart att vi ser det där på olika vis, säger Henrik Berggren, Djurgårdens vd till Fotboll Sthlm.

Annons

På årsmötet 2 juni 2021 tog Djurgården Fotboll tydlig ställning mot att VM 2022 ska hållas i Qatar. Två motioner uppmanade Djurgården att kräva att SvFF bojkottade världsmästerskapet. Styrelsen yrkade bifall på båda motionerna som röstades igenom till mötesdeltagarnas jubel på Stadion.

Kravet på bojkott ifrågasätts nu av Karl-Erik Nilsson, ordförande i SvFF, som i Ekots lördagsintervju 5 juni försvarar Sveriges deltagande i VM.
– Vi har samtalat med människorättsorganisationer och fackförbund där nere, och det är ingen som tycker att bojkott är en bra metod, säger Nilsson i Ekots lördagsintervju.

Henrik Berggren, vd i Djurgården, förklarar närmare varför beslutet om bojkott togs.
– Jag vill inte kommentera Karl-Erik Nilssons uttalanden, men det är helt uppenbart att vi ser det där på olika vis, säger Henrik Berggren.
– Vi har tagit väldigt tydlig ställning mot att VM hålls i Qatar.

I februari avslöjade tidningen The Guardian att 6500 gästarbetare har dött i Qatar. Just arbetarnas villkor togs upp av motionerna två och tre på årsmötet och Djurgårdens styrelse uttryckte medhåll. I yttrandet inför mötet skrev styrelsen följande:
“Utöver valet av plats, är det ytterst nedslående att ta del av de många rapporter om korruption som präglat valet av värdland, de fruktansvärda förhållanden som arbetarna verkar under och inte minst alla de dödsfall som är en konsekvens av bristen på respekt för människors grundläggande fri- och rättigheter”.

Henrik Berggren:
– Vi har tagit väldigt tydlig ställning. Mer vill jag inte säga, för
frågan är inte explicit vår utan hela fotbollens. Däremot är vi engagerade
i frågan och kommer framföra vår åsikt mot fotbollförbundet.

Men Karl-Erik Nilsson är inte övertygad.
– Nu har man fått mästerskapet. Arenorna är på plats. Då är det mycket bättre att vara där och påverka så att det blir bättre villkor. Vi har pratat med arbetare på plats. De säger: “svik oss inte nu, kom hit och spela matcher”.

På Stadion jublade mötesdeltagarna när motionerna röstades igenom. Henrik Berggren tror inte att frågan är ett avslutat kapitel.
– Jag tror att det är många som står där vi står. Många kommer
nog ha den här diskussionen i sina klubbar framöver när nya årsmöten kommer.

Hoppas ni att ert ställningstagande ger ringar på vattnet och att fler klubbar tar ställning?
– Det får vara deras beslut. Jag vet var vi står i frågan, det är det viktigaste.

Viktor Asp