Socialdemokraterna i Solna: Tillåt publik på Friends arena

När AIK premiärvann mot Degerfors i helgen gapade läktarna på Friends arena tomma.
Socialdemokraterna i Solna tycker att det är dags att släppa på publik igen.
– Vi anser att det är fullt möjligt att på ett säkert sätt ta in 15 procent av kapaciteten, säger oppositionsrådet Sara Kukka-Salam till Fotboll Sthlm.

Annons

Friends arena har en kapacitet på runt 50 000 åskådare och AIK:s herrlag har sålt 9000 säsongskort, men i den första omgången stannade publiksiffran på åtta. Fler personer än så får inte delta vid offentliga tillställningar till följd av regeringens restriktioner.

I dagarna sa statsepidemiolog Anders Tegnell till Expressen att smittspridningsrisken med större publik på fotbollsmatcher är ”alldeles för stor”.

Arne Öberg och Sara Kukka-Salam, socialdemokratiska oppositionsråd i Solna, tycker att reglerna är för stränga för fotbollen.
– Vi vill inte att Friends arena i dagsläget fylls till max. Men det är rimligt att samma restriktioner gäller på Friends som på Mall of Scandinavia, som ligger en Asper-utspark bort från AIK:s hemmaplan, där tusentals personer dagligen rör sig obehindrat. Kontrasten är absurd. Vi är övertygade om att AIK Fotboll kan bedriva en säkert evenemang ur smittosynpunkt, säger Arne Öberg.

Sara Kukka-Salam:
– Vi inser allvaret i läget men menar samtidigt att den nya pandemilagen – vars syfte bland annat var att öka flexibiliteten – tillåter att fotbollsevenemang behandlas bättre än vad fallet är idag.

Svensk Elitfotboll har presenterat ett förslag där 15 procent av arenornas kapacitet kan fyllas. Öberg och Kukka-Salam tycker att planen ser rimlig ut.
– Fotbollen har gjort ett seriöst arbete och vill bidra. Vi anser att det är fullt möjligt att på ett säkert sätt ta in 15 procent, säger Sara Kukka-Salam.

Hur ser ni på att man belastar kollektivtrafiken mer?
– 7500 personer skulle inte skapa en överdriven topp. Man ska komma ihåg att det jobbar 30 000 personer i Arenastaden. Sedan kan man vädja till supportrarna att ta sig till arenan på olika sätt, samt att man sprider ut det tidsmässigt. Jag är säker på att fansen och fotbollen vill göra rätt för sig, säger Arne Öberg och lägger till:
– Det handlar också om att ge klubbarna bättre ekonomiska möjligheter i en tuff tid.