”Sämsta resultatet på tio år” – fyra frågor om AIK:s ekonomi

Hur mår AIK:s ekonomi?
Klubben har släppt sin rapport för det andra kvartalet som visar 4,5 miljoner minus före skatt.

Fotboll Sthlm lät Kristof Vogel, som driver fotbollsekonomibloggen Osynliga handen, analysera siffrorna.

Annons

Hur ser du på Q2-rapporten?

Minus 4,5 miljoner i förlust före skatt under Q2. Tittar man på det andra kvartalet historiskt sett så är det men en ganska god marginal det sämsta resultatet jämfört med motsvarande period under de senaste tio åren. Q2 och Q3 är annars de kvartal som ska vara allra starkast för en allsvensk klubb. Det är då som majoriteten av matcherna spelas. Också kassaflödet är negativt, minus åtta miljoner kronor. AIK förlorar pengar.

AIK hade den sista juni 26 miljoner kronor i likvida medel. Man har fortfarande en stor fordring och väntar in avbetalningar från försäljningen av Kristoffer Olsson under Q1, närmare 20 miljoner kronor skulle jag gissa. Samtidigt möter AIK ett negativt kassaflöde från rörelseresultatet. Hur kassaflödet utvecklas under hösten avgörs i första hand av de sportsliga resultaten i Europa League.

Tittar man på saken ur ett mer holistiskt perspektiv är resultatet under det andra kvartalet en funktion av satsningen som AIK genomförde under 2018 för att vinna SM-guld. AIK etablerade en kostnadsnivå som är betydligt högre än de intäkter som verksamheten genererar. Den kostnadsnivån ligger kvar under 2019 vilket orsakar ett redovisat minusresultat samt negativa kassaflöden. Man skulle kunna säga att det är en del av kostnaden för SM-guldet.

Anledningen till att AIK har kunnat genomföra denna satsning är dels Alexander Isak-pengarna, dels det faktum att TV-intäkterna kommer att öka markant från och med 2020. Skulle man addera de nya TV-pengarna till 2019 Q2, så skulle resultatet vara ungefär i nivå med vad AIK har redovisat i genomsnitt för Q2 under de senaste tio åren.

AIK har med andra ord redan anpassat sin kostnadsnivå till de intäkter som man kommer att ha från och med 2020. Det mest intressanta här är naturligtvis hur det ser ut hos de närmaste konkurrenterna? Har de utrymme att öka sina kostnader framgent så påverkar det teoretiskt AIK:s konkurrenskraft negativt.

Är det något som överraskar dig med Q2-rapporten?

Två saker: AIK drog drygt 50 000 åskådare till den sista hemmamatchen förra säsongen, mot GIF Sundsvall. I år gapar majoriteten av platserna tomma vid matchdag. I februari rankades AIK som det starkaste sportvarumärket i Sverige, i tidningen Sport & Affärer. För sjunde året i rad. I en annan undersökning, från Sveriges annonsörer uppgavs att AIK var Sveriges tionde mest omnämnda varumärke under 2018. Under det första halvåret 2019 har intäkterna från sponsor och reklam gått ned med tre procent jämfört med motsvarade period 2018. När 2019 summeras kommer AIK Fotbolls intäkter från sponsring och reklam mest sannolikt inte ens vara topp-tre i Allsvenskan.

Jag förstår inte.

Hur hårt spänner AIK bågen i år?

Kostnaderna ligger på mer eller mindre samma nivå som motsvarande period under förra året. Så bågen är spänd som förra säsongen: ganska hårt!

Hur viktigt är Celtic-mötet (playoff till Europa Leagues gruppspel) ur ett ekonomiskt perspektiv?

Fotbollsklubbar behöver alltid pengar (förutom Häcken som inte låter sina pengar arbeta) så Celtic-mötet är naturligtvis mycket viktigt. Det är också en möjlighet att skapa avkastning och värde på de extra pengar som AIK har investerat i sin sportsliga verksamhet under 2018 och som också följt med under 2019. Om man förlorar i playoff blir avkastningen av investeringarna mer eller mindre enbart känslomässig.

Foto: Bildbyrån