AIK släpper ekonomisk rapport – backar 3,7 miljoner kronor

Under guldåret 2018 gick AIK 20 miljoner kronor minus.
2019:s års prognos ser bättre ut med minus 3,7 miljoner som rörelseresultat.
– Vi är ändå nöjda med det här resultatet, säger Håkan Strandlund, ekonomichef och tf VD på AIK Fotboll.

Annons

Idag släppte AIK Fotboll AB sin bokslutskommuniké för 2019. Röresleresultatet landar på minus 3,7 miljoner kronor jämfört med minus 20,4 miljoner kronor för 2019. AIK ökade sina intäkter med knappt 25 miljoner kronor jämfört med guldåret, vilket främst beror på intäkter från spel i Europa och spelarförsäljningar. Däremot gick klubben sämre vad gäller match och event, sponsring och reklam samt souvenirförsäljning.
– Bortfallet i inkomst är till största del kopplat till förra året då vi vann guld, vilket drev upp reklam och souvenirintäkter till rekordhöga nivåer. Nu skulle jag mer säga att vi är tillbaka på en normalnivå, säger Strandlund.

Det fjärde kvartalet blev betydligt svagare än i fjol: från minus 4,2 miljoner kronor till minus 16,7 miljoner kronor som rörelseresultat.
– Att vår Q4 ser något sämre ut är också kopplat till det guldåret som vi hade året innan. Matchen mot Sundsvall under guldåret, där kunde vi fylla även det tredje etaget. I år låg vi sämre till i tabellen vilket gör att våra intäkter sjunker. Fram till det sista kvartalet låg vi på en grundnivå, men det var i slutet som vi tappade jämfört med året innan.

När ni lade upp årets budget visste ni att fjolåret var ett rekordår när det gäller souvenirer, alltså skulle det med största sannolikhet gå ner. Nu har ni redovisat ett negativt resultat, satsade man för optimistiskt på Europa enligt dig?
– Nej, det tycker jag inte. Vi har ett stort kapital som i princip är oförändrad. Vi hade hoppats att behålla samma nivå på publik och souvenirer, men vi hade ändå ett mål i Europa. Så det är ändå ett ekonomiskt resultat som vi är nöjda med, säger han och fortsätter:
– Vår ambition är att ha en stabil ekonomi kombinerat med en sportslig satsning, där gäller det att hitta en balansgång.

Även sponsring och reklam har gått ner? 
– Vi får alltid en guldeffekt när vi kör mycket kampanjer och så vidare. Det finns rörliga parametrar i olika avtal som påverkas av vår fjärdeplats i Allsvenskan.

Det egna kapitalet i bolaget låg vid årets slut på 63 miljoner kronor vilket är i stort sett oförändrat jämfört med det föregående året.

En fråga som under året diskuterats mycket är villkorstrappan som AIK under vintern lagt upp en handlingsplan inför det kommande året. Men att fjolårets nedskärningar är något som påverkat resultatet negativt är inte något som Strandlund direkt har sett.
– Vi har inte räknat ut exakt vad villkorstrappan har kostat oss. När vi redovisar vår ekonomi är det på miljonnivåer, då blir några biljetter på ståplats inte något som påverkar direkt. Däremot blir det en helhet med lägre publiksiffror och något som påverkar atmosfären på arenan. Det är något som vi är oroliga för i framtiden och det är därför vi lagt fram en handlingsplan och har agerat.

Från AIK:s årsredovisning.