Alternera fotbollsträningen med padelträning

Oavsett vilken sport man gillar att utöva, så kan den oftast förbättras genom att man utövar en annan sport. Vanligen beror det på att ens sport blir för ensidig och för att man ska nå mer utveckling krävs nya övningar, till exempel för att bli mer explosiv.

Den här artikeln är en annons

Padel är en sport som mer eller mindre exploderade i popularitet i Sverige, och från och med år 2021 finns ett specialidrottsförbund för denna sport. Även om sporten är dyr med hänsyn till all utrustning och kostnad för spelbana, så fortsätter intresset att öka. En trolig anledning är att det är en sport som är relativt enkel att börja med, vilket gör att fler nybörjare vågar testa på.

Sportens regler påminner om tennisens, men serven sker istället underifrån och spelbanan är inte lika stor som i tennis. Många nybörjare menar att det känns lättare att börja med sporten då man inte har så stor spelbana att täcka upp och bollen är så mjuk att det inte skapas långa studsar, som gör att man behöver vara både snabb och explosiv.

Är du redan inbiten i sporten, så har du säkert redan blivit intresserad av att investera i egen utrustning. Här finns en Tengo rabattkod för dig som vill köpa ett nytt padelracket eller nya tillbehör. Till en början kanske man lånar racket av en vän eller hyr från den lokal där man spelar, men ju mer intresserad man blir av sporten desto mer intresserad blir man av att investera i ett eget racket eller annan utrustning.

Hur påverkar padel din utveckling?

  • Inom padel utövar du rörelser som involverar hopp i olika riktningar och du kommer även träna upp din reaktionsförmåga. Inom mer eller mindre alla sporter tjänar man på att bli bättre på just dessa faktorer. 
  • En ny träningsform kan hjälpa dig att träna upp ditt fokus, så du kan släppa eventuella orosmoment eller stress som finns inom dig. Bättre fokus och mindre stress minimerar distraktioner, vilket gör det lättare att utvecklas inom en sport.
  • Många sporter innefattar laganda, vilket även kan implementeras i denna sport. Det kan även vara nyttigt spela med sin partner.
  • Enligt forskning med inriktning på tennis, vilket är väldigt likt padel, så minskas risk för hjärt-kärlsjukdomar med cirka 56% om man spelar minst 3 gånger i veckan. Dessutom ska varje omgång innefatta 1 timmes träning.

Allt fler kända fotbollsspelare och idrottseliter har börjat med padel. Några nöjer sig med att enbart utöva det som träning, medan andra även har öppnat egna träningsanläggningar för padel. Det är en sport för många och man begränsas inte av vädret då man spelar padel inomhus. Dessutom kan man välja mellan att spela ensam eller med andra.