Intresset ökar för Allsvenskan: ”Mest populära ligan”

Engagemanget och intresset för Allsvenskan växer.
Det framgår av en undersökning som företaget Upplevelseinstitutet har gjort.
– Fler och fler fotbollsintresserade vänder blickarna mot vår högsta inhemska liga, säger Sef:s generalsekreterare Mats Enquist.

Annons

Intresset för den inhemska fotbollen är stort. Under fyra säsonger i rad har antalet besökare legat på över två miljoner/år. Företaget Upplevelseinstitutet har gjort en undersökning om svenskarnas intresse för olika idrotter och ligor där det framgår att många bryr sig om vår högstaserie i fotboll. Enligt undersökningen, där 6000 svenskar från 15 år och uppåt har deltagit, uppger 39 procent av svenskarna att de är intresserade av Allsvenskan. SHL får nästan samma siffra, 38 procent, vilket ligger inom felmarginalen.

Upplevelseinstitutet noterar också att fotbollsintresset har höjts på senare år då motsvarande siffra för Allsvenskan var 33 procent 2015.
– Fotbollens positiva trend fortsätter att hålla i sig. Vi har sett att Allsvenskan vuxit successivt under flera års tid. Kvantifierar vi intresset på 39 procent så motsvarar det 3,3 miljoner svenskar (från 15 år). Jämfört med 2015 så har sex procent ytterligare intresserade tillkommit, vilket motsvarar en halv miljon nyrekryterade supportrar, säger Peter Allvin, analytiker på Upplevelseinsitutet, i en kommentar.

Svensk Elitfotboll har publicerat undersökningen på sin hemsida. Sefs generalsekreterare Mats Enquist är glad över utveckligen.
– Vi tycker oss se en trend att fler och fler fotbollsintresserade vänder blickarna mot vår högsta inhemska liga. Därför är det bara naturligt att Allsvenskan också är den mest populära ligan i landet, säger Enquist.

Störst intresse finns bland män i åldern 30-44 som bor i storstadsregionerna, enligt undersökningen. Upplevelseinstitutet har dock noterat ett växande intresse bland kvinnor på senare år.

Andel svenskar som svarar att de är ”ganska intresserade” eller ”mycket intresserade” av Allsvenskan respektive SHL. Foto: Sef/Upplevelseinstitutet

Foto: Bildbyrån