Joel Asoro fick inleda säsongen på bänken. Men nu har Djurgårdens speedkula växlat upp.
– Man ser hur mycket det betyder för ett lag att det är någon som är lite i form och gör sina grejer offensivt, säger Lasse Nilsson i podcasten Ljugarbänken, som görs i samarbete med Betsson.
Efter att han inlett säsongen utanför startelvan så har det lossnat rejält för DIF:s nummer 10. Mot Kalmar stod Joel Asoro för två av tre mål i 3-1-vinsten.
– Man ser hur mycket det betyder för ett lag att det är någon som är lite i form och gör sina grejer offensivt. Om det är det både Bajen och Djurgården har saknat så ser man också effekten av det i en sådan här match, säger Elfsborgs gamle anfallsstjärna Lasse Nilsson i podcasten Ljugarbänken.
Hans kollega i podden, Tobias Hysén, tycker att Asoros succé grundar sig i hur Djurgården väljer att spela.
– Jag tycker att det handlar lite om hur Djurgården har valt att spela också. När de är som bäst så får de någon central spelare som drar isär och jag vet inte om jag tycker att Djurgården behöver fortsätta det här experimentet med ”falsk nia” nu, säger Hysén och fortsätter:
– Spela nu Asoro eller Edvardsen längst fram så du får samma typ av spelare som drar iväg i djupled. Tittar man på första målet Asoro gör så är det exakt så du ska spela honom. Du vinner bollen högt och har Oliver Berg i en lite mer sänkt position och så sätter du in den djupled och så är det 1-0. Det är ganska tacksamt och enkelt att kunna göra så.
Nilsson menar att Djurgården blir mindre statiska med Asoro på plan.
– Sedan gillar jag att det var lite flängigare. Det blir så med Asoro som nia att de blir tvungna att växla lite positioner. Ibland är Edvardsen central och ibland Asoro. Wikheim kanske är lite mer på sin kant, men det blir lite mer svårläst. Man säger att alla ska ha sin roll i anfallsspelet och vara just där, men det blir å andra sidan ruggigt lättläst och med Asoro tror jag dessutom inte att det går att göra så. Det gynnade nog Djurgården i det här läget. Det blir liksom någonting annat, säger Lasse Nilsson.