Djurgården och Hammarby om bluffbiljetterna: ”Folk blir lurade”

Det är inte bara AIK som haft problem med att biljetter ogiltigt säljs i andra hand. Både Djurgården och Hammarby är drabbade av fenomenet.

– Det tråkiga är att det är tredje part som drabbas, säger Djurgårdens biljettansvarige Thomas af Geijerstam.

Annons

Allsvenskan har ett växande problem med att icke-auktoriserade återförsäljare erbjuder biljetter till matcher. Det företaget som är mest förekommande är Viagogo. Det brittiska bolaget som är baserat i Schweiz har köpt annonsplats på Google om du söker efter biljetter till de flesta lagen i Allsvenskan. Ett återkommande problem har varit att supportrar köper en biljett som redan är såld till någon annan. När den första biljettinehavaren kommer till matchen blir den andres biljett obrukbar. Viagogo tar även överpriser för biljetter och på omdömessajten Trustpilot går att läsa om att de ofta tillkommer dolda kostnader som drar upp priset.
– Viagogo säljer vidare våra biljetter till hittepå-priser. Vi har haft publik som verkligen blivit lurade när de köpt biljetter där, säger Thomas af Geijerstam, biljettansvarig hos Djurgården.
Till skillnad från AIK verkar Djurgården inte haft något större problem med att supportrar köpt biljetter som redan sålts till någon annan, däremot har de ett annat problem.
– Vi säljer billiga biljetter till våran barnklack, men ofta kommer det vuxna med biljett dit och de har betalat hutlösa priser.
Thomas berättar att det främst är Viagogo som de haft problem med och att företaget använder sig av fula knep.
– De försöker stressa sina kunder, skriver att det är jättemånga inne och kollar efter biljetter för tillfället. Dessutom är de omöjliga att komma i kontakt med.
 Det tråkiga är att det är tredje part som drabbas.

Annons

Hammarbys evenemangsansvarig, Göran Rickmer, berättar att även de är drabbade. Bland annat är det publik som kommer med helt ogiltiga biljetter till matcherna.
– Det finns alltid människor försöker alltid söka lycka och tjäna enkla pengar, säger Rickmer.
Han berättar vidare att de försöker göra så mycket som möjligt för de besökarna, men oftast kan de inte göra mer än att spåra var biljetten kommer ifrån.
– Viagogo lever på att bedriva den här typen av verksamhet, de är proffs.
Rickmer upplever det däremot som att Hammarbypubliken är ganska bra på att inte gå i de fällor som ligger gillrade där ute.
– Vår publik är så pass van. Det finns en andrahandsmarknad, men den är ganska liten. Vi trycker mycket på att man ska köpa biljetter på ett schysst sätt, bland annat finns Gröna Marknaden.
Gröna Marknaden är en Facebookgrupp för Hammarbysupportrar med cirka 19 000 medlemmar. Där lägger folk ut annonser om de har en biljett över till en match, och reglerna är tydliga: Inga överpriser och när biljetten är såld ska annonsen raderas.
Hammarby spelar match på söndag. Det är den sista hemmamatchen för säsongen och Kennedy Bakircioglüs sista hemmamatch som Hammarbyspelare. Det kommer vara många som vill gå på den men som står utan biljett, och då finns en risk att fler råkar ut för lurendrejare.
– Är man ute i god tid är det jättelätt att få biljett. Men matchen på söndag är snart slutsåld, och då börjar folk försöka hitta andra vägar, säger Rickmer.
Alla tre Stockholmsklubbar är medvetna om att det oftast är sällanbesökare som blir lurade av företag som Viagogo, och de personerna är inte alltid så lätta att nå ut till. Därför har alla samma budskap till sina fans när vi pratar med dem: Köp bara biljetter från klubbarnas officiella biljettsidor. Alla tre klubbar har tydliga länkar på sina respektive hemsidor.

Läs mer: Så blåser bluffbolaget AIK-supportrarna på tusentals kronor

Annons