Truecaller rasar på börsen – AIK:s storsponsor i blåsväder

Redan innan loggan hamnat på matchtröjorna har AIK:s framtida huvudpartner Truecaller hamnat i blåsväder.

I en rapport riktar Viceroy Research hård kritik mot hur bolaget undviker skatt i Indien och GDPR-regler i Europa.

Annons

I juni presenterade AIK det svenska techföretaget Truecaller som ny huvudsponsor. Nummerupplysningstjänsten hade då rusat på börsen och gjort grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam till miljardärer. Avtalet med AIK var klubbens största någonsin, bekräftade vice vd Fredrik Söderberg för Fotboll Sthlm.
– Det finns avtal som haft längre livstid och därför blivit mer omfattande, men på årsbasis är vårt avtal med Truecaller det största avtalet, sa Fredrik Söderberg.

Nu har företaget hamnat i blåsväder. Igår släppte finansgranskarnätverkt Viceroy Research en rapport där Truecaller får hård kritik, vilket uppmärksammats av Dagens industri. I skrivande stund har aktien backat med nästan 30 procent den senaste veckan.

Viceroys kritik rör i huvudsak två punkter. Man menar att Truecaller ömsom framställer sig som ett indiskt bolag, ömsom som ett svenskt bolag. Därmed hamnar företaget under Indiens skattesats istället för Sveriges, men undviker samtidigt EU:s GDPR-regler.

Men nu ser Indiens dataskyddsregelverk ut att skärpas, skriver Viceroy. Dagens Industri refererar till ett pressmeddelande från Truecaller, som menar att de nya reglerna inte kommer ha “en negativ inverkan på Truecallers verksamhet”. Viceroy däremot tror att regelverket och konkurrerande tjänster från exempelvis Whatsapp, kommer göra appen överflödig.

Viceroyrapporten och börsnedgången den senaste veckan är inte första gången Truecaller får hård kritik. Tidigare har indiska The Caravan granskat hur företaget använt insamlade data för att upprätta ekonomiska profiler på indiska användare, Nigerias Dataskyddsmyndighet har avrått landets invånare från att använda appen och India Today har uppmärksammat läckor, där personuppgifter från Truecaller sålts på darknet.

AIK:s vice vd Fredrik Söderberg skriver följande på sms:

Vi har ingen kommentar i detta ärende. Vårt samarbete med Truecaller, som rent formellt startar först 2023, bygger på samverkan i föreningsverksamheten samt exponering och aktivering i samband med våra elitlags matcher. Vi är helt komfortabla med att Truecaller hanterar sin verksamhet på ett korrekt sätt.


LÄS MER: Techjätten från Norrort – det här är AIK:s nya tröjsponsor