Idag släppte AIK sin Q3-rapport.
I den finns en hel del positivt att läsa.
Som börsnoterat bolag kvartalsredovisar AIK Fotboll AB, och nu har siffrorna för Q3 (juli-september) kommit.
AIK går hela 56,5 miljoner kronor (rörelseresultat) plus under perioden. Den största förklaringen till siffrorna är transfernettot som utgör 40,9 miljoner kronor, men även driftsresultatet på plus 15,6 miljoner är en stark notering.
Överlag är det tre saker som sticker ut under kvartalet: den stora försäljningen av Amar Abdiarahman Ahmed, pengarna från Champions League-kvalet och historiskt höga publiknivåer, trots att det gått knackigt sportsligt för klubben.
Även matchdagsförsäljning av merchandise ligger på en historiskt hög nivå.
”Vi kan med en match kvar på Friends Arena konstatera att säsongen 2022 kommer att bli ett rekordår på alla plan för AIK Fotboll. Med ett publiksnitt på ca 25 000 personer per match i Allsvenskan och med Europaspelet inräknat så når vi över 400 000 besökare på Friends Arena. Detta innebär en publikökning på över 30 % jämfört med innan pandemin. AIK Fotboll står också för den största publikökningen av samtliga lag i Allsvenskan.” skriver vd:n Manuel Lindberg i delårsrapporten.
Här finns Q3-rapporten i sin helhet.