Förra året misslyckades AIK att sälja sin målsättning på 12 000 årskort. I år är det andra tongångar då man ligger två månader före planering i försäljning.
– Det är mycket bättre än i fjol, säger Fredrik Söderberg, biljett- och marknadschef på AIK Fotboll.
Fotbollssäsongen närmar sig med stormsteg, något som börjar synas på försäljningen av årskort bland de olika allsvenska klubbarna. För AIK:s del blev förra året en besvikelse då man inte klarade av sin målsättning på 12 000 sålda årskort trots att man klev in i säsongen som regerande mästare. I år är det dock ett helt annat tonläge i det svartgula lägret.
– Vi har redan 8900 sålda årskort, vilket är mycket bättre än i fjol. Den 29 februari förra året hade vi nått 8578 sålda, så vi ligger ungefär två månader före i årets försäljning, säger Fredrik Söderberg.
Trots det positiva siffrorna finns det dock alltid en oro över siffrorna och en vilja att alltid öka sin försäljning.
– Peppar, peppar, det rullar på och trenderna tyder på att vi säljer till målsättningen. Jag känner mig aldrig trygg och kan luta mig tillbaka för vi vill alltid sälja fler säsongskort. Det ska alltid finnas en hunger inom hela klubben att man alltid vill öka försäljningen.
Har ni gjort någonting annorlunda i år jämfört med förra året som kan ha ökat försäljningen?
– Jag tror att det som gett effekt är att vi bestämde oss för ett tak på 3000 årskort på norra stå. Där har vi sålt slut, vilket brukar vara en sektion som vi säljer rätt sent. Nu har vi ungefär 1500 sålda kort som vi sålt tidigt som vi annars brukar sälja senare. Det får man ha med i beräkningen, säger Söderberg och fortsätter:
– Sedan tror jag att vårt beslut att stänga etage tre har haft effekt. Det är inte särskilt många matcher där vi har det etaget öppet, men för att säkerställa sig att man verkligen får en plats på de stora matcherna har nog fler personer bestämt sig för att köpa kort.
Enligt Fredrik Söderbergs beräkningar på de sektioner som är öppna för försäljning ligger maxantalet för AIK på 17 000 sålda årskort. Når man den drömgränsen så stänger man igen försäljningsluckan.
– Når vi 17 000 sålda årskort i mars kommer jag definitivt sätta mig ner och känna mig trygg, säger Fredrik med ett skratt.
– Däremot kommer vi i ett sådant scenario att stänga försäljningen helt då det är lite respektlöst mot personer som redan köpt årskort att öppna upp fler sektioner. Det kan bli reaktioner som “där hade jag hellre velat sitta”. Därför är maxgränsen vid 17 000 årskort, men därefter är det stopp.