AIK har fått god respons på sin kampanj under våren.
Men klubben saknar fortfarande 1,5 miljon för att nå sitt mål.
– Vi jobbar proaktivt med åtgärder för att undvika en paniksituation, säger Håkan Strandlund, klubbens finansdirektör, till Fotboll Sthlm.
Det var i mitten av mars som AIK startade kampanjen ”Inte bara existera”, ett initiativ under coronakrisen för att få in fem miljoner kronor från sina supportrar.
Drygt två veckor återstår av kampanjen och klubben har i dagsläget fått in strax över 3,5 miljoner kronor.
– Vi jobbar vidare mot det mål vi satt och är ganska målmedvetna, så det är vår ambition och vår bedömning, ja. Alla klubbar lägger ett ekonomiskt pussel där man får dra i lite olika bitar. Det här är en viktig pusselbit för oss, säger AIK:s finansdirektör Håkan Strandlund.
Hur ser AIK:s ekonomi ut just nu?
– I nuläget är det stabilt, men ju längre det pågår desto tuffare blir situationen. Sedan jobbar vi proaktivt med åtgärder för att undvika en paniksituation. Läget är under kontroll, men vi avvaktar till fredag och ser vad vi får för beslut då (SvFF och SEF:s möte med FHM).
Några fler åtgärder som är på gång?
– Allt är kopplad till de beslut kring spelschemat som tas.
En åtgärd som AIK tog i samband med att man startade igång kampanjen var att man stängde igen den fysiska butiken, AIK-shopen. Strandlund säger att man idag inte har bestämt när shopen återigen kommer att öppna.
– Butiken ligger utanför Sveriges största köpcentrum och vi märkte att både i Mall of Scandinavia och utanför minskade besökare drastiskt, så vi såg ingen anledning att hålla uppe en shop för så få besökare. Utan vi valde att fokusera på webbhandeln och köra den på högtryck istället.
En lönsam åtgärd?
– Ja, det har varit en framgångsrik åtgärd där vi istället fått ett större tryck på e-handeln. Det blev inte en bra ekvation med en fysisk butik i nuläget.
Att AIK valt att permittera sin personal och spelare är en åtgärd som sparat miljontalskronor. På grund av att klubben är börsnoterat kan inte Håkan Strandlund gå in på hur mycket pengar man egentligen sparat utan hänvisar till den kommande kvartalsrapporten.
– Det jag kan säga är att det har varit en viktig åtgärd för AIK.
Gör ni något sista ryck i kampanjen för att få in de sista som återstår?
– Vi får se, jag håller det öppet, säger Strandlund och skrattar.
Ifall Allsvenskan skulle komma igång i juni kommer de första matcherna att spelas utan publik. Håkan Strandlund säger att AIK har börjat undersöka på vilka möjligheter som finns för att öka inkomsterna på en tom arena – där man bland annat har större ytor för marknadsföring.
– Vi tittar och planerar för olika scenarion som kan uppkomma. Så vi försöker vara förberedda på allt, både med och utan publik.
LÄS MER: AIK vill få in fem miljoner: ”Det är inte en akut situation”
LÄS MER: Falck: ”På lång sikt kan AIK behöva få in nytt blod utifrån”
Foto: Bildbyrån