Så blåser bluffbolaget AIK-supportrarna – klubben varnar för fejkade biljetter

AIK räknar med runt 50 000 åskådare till den potentiella guldmatchen mot Sundsvall på söndag.
Men klubben varnar samtidigt för bluffbiljetter från företaget Viagogo.
Under säsongen har supportrar blivit lurade på tusentals kronor.

Annons

Säg att du är en person som inte bor i Stockholm och aldrig varit på fotboll på Friends arena. Det visar sig att de regerande svenska mästarna Malmö FF möter serieledarna AIK på nationalarenan under höstlovet och det blir ett utmärkt tillfälle att åka på en familjeresa. Som ovan biljettköpare googlar du “AIK-biljetter” och det som först dyker upp är en annons till företaget Viagogo. Du klickar dig in på sajten och väljer att gå på matchen mellan AIK och Malmö FF, men det verkar inte finnas så många biljetter kvar, mindre än en procent! Du ser hur biljettalternativ försvinner framför ögonen på sig och till slut köper du på dig fyra biljetter till den ena kortsidan för runt 300 kronor styck. Lite dyrare än du räknat med, men du hann åtminstone få biljetter och ska nu gå på fotboll med hela familjen.

Annons

Väl på matchdag blir det något fel när ni ska in på arenan, biljetterna fungerar inte. Kanske det är någonting med utskriften? Funktionärerna i entrén hänvisar er till biljettluckan så ska de nog kunna hjälpa till. När ni kommer fram till luckan ber tjejen bakom glaset att få titta på era biljetter. Ansiktsuttrycket hon ger ifrån sig ser inte lovande ut.
– Var har ni köpt de här biljetterna?
Tjejen i biljettluckan känner givetvis igen biljetterna. De är köpta från Viagogo och kommer inte kunna ge dem något inträde på den här matchen. Troligtvis har samma biljett sålts fler gånger och några andra har redan gått in på biljetterna du och din familj fått. Som tur är finns det biljetter kvar till den här matchen, men sammanlagt blev det ingen billig utflykt för dig och din familj.

Budskapet på Viagogos hemsida är tydligt: snart är biljetterna slut!

Historien ovan är baserad på en verklig händelse från matchen mellan AIK och Malmö. Familjen var inte de första att bli drabbade av detta, och de är antagligen inte de sista heller. Så här har det varit på AIK:s matcher hela säsongen och har intensifierats under hösten i och med att matcherna blir hetare. Besökare köper biljetter från olika andrahandsförsäljare och betalar långt mer än vad det egentligen kostar, och ibland kommer de inte in över huvud taget.
– Vi kan tyvärr inte hjälpa dem, suckar AIK:s biljett- och marknadsansvarige Fredrik Söderberg.
– De har inte handlat av oss, så vi kan inte betala tillbaka dem. Sedan finns det ju ett människovärde också. Det är inte så lätt att avvisa en familj som åkt långt och betalat mycket pengar för att gå på fotboll.
Under en match är det runt 15 personer som söker hjälp eftersom de inte kommit in på arenan eller priset som står på biljetten är mycket lägre än vad de betalade, men mörkertalet är troligtvis högre. En kille i 15-årsåldern som trodde han hade en giltig biljett till familjeläktare hade betalat en andrahandsförsäljare 63 euro. Söderberg berättar att värst var det i rekordderbyt mot Hammarby. Matchen var sedan länge utsåld och fler letade då alternativa vägar att få biljetter. De som köpt kopierade biljetter från bland annat Viagogo kom inte in, och hade inte heller någon möjlighet att köpa nya biljetter.

Fredrik Söderberg, biljett- och marknadsansvarig i AIK, varnar för Viagago. FOTO: AIK

Viagogo är en av de icke-auktoriserade återförsäljarna, men det finns fler. AIK är medvetna om problemet och gör sitt bästa för att nå ut till sina kunder. Men för det mesta är det ovana besökare som går på de här minorna, och de människorna brukar sällan vara inne på klubbens hemsida eller läsa deras tweets. Ett stort problem är att dessa sajter antagligen inte gör någonting olagligt.
– De ligger före oss i att hitta kryphål. De är baserade i Schweiz och lyder under en annan lagstiftning, säger Söderberg.
En kan ju även undra hur det kommer sig att företag riktat in sig på att blåsa fotbollssupportrar som vill gå att titta på en allsvensk match, hur mycket pengar finns att hämta?
– De är multinationella bolag och omsätter långt mycket mer än AIK Fotboll. De tjänar antagligen mest pengar på stora konsertarrangörer i USA och andra europeiska toppkubbar. De livnär sig på den här verksamheten. 
Vill du köpa en biljett till exempelvis en Premier League- eller Barcelona-match är det nästan enbart andrahandsmarknaden som gäller, så länge du inte är medlem i klubbarna. Tack vare pengarna som Viagogo tjänar på den typen av biljettförsäljning kan de försöka tränga sig in på mindre marknader. Bland annat lägger de stora resurser på sökmotoroptimering och annonser.
– De är experter på det här, konstaterar Söderberg uppgivet.

Annons

AIK har sina teorier kring hur de går tillväga när de säljer dessa biljetter. På Viagogo kan du inte välja plats själv, så troligtvis placerar de en order åt dig när du köpt en biljett. De startar upp bulvankonton och släcker ner dem så fort de fått sin biljett, på så sätt är köpen väldigt svåra att spåra. Vid flera tillfällen har det dykt upp biljetter till matcher som AIK inte ens börjat sälja till själva. Det här kan komma att göra det svårare att köpa biljetter, även för de som köper via klubbens egna kanaler.
– Vi behöver göra en djupdykning i problemet och se över hur vi kan förbättra våra köprutiner.

På konsumentsajten Trustpilot – vars affärsidé är att låta privatpersoner betygsätta företag – finns tusentals berättelser om hur folk blivit blåsta på olika biljettyper: konserter, festivaler och idrottsevenemang. 2017 kom det in enligt SVT in 39 anmälningar till konsumentverket gällande Viagogo, men eftersom företaget är baserat utomlands finns det ingenting svenska myndigheter kan göra åt saken.

Fotboll Sthlm har försökt komma i kontakt med Viagogo, men det är inte det lättaste. Ingenstans på hemsidan finns ett telefonnummer eller andra kontaktuppgifter. Vill du nå deras kundtjänst måste du först köpa något av dem och sedan får du välja bland några utvalda frågor som du kan ställa, varpå ett automatiserat svar kommer upp. Vi har även mejlat företaget med våra frågor utan att få svar.

FOTNOT: Den ordinarie biljettförsäljningen går strålande inför den möjliga guldmatchen mot Sundsvall på söndag. AIK hade på fredagen sålt över 41 000 biljetter och Fredrik Söderberg tror på en notering runt 50 000 åskådare.

LÄS MER: Djurgården och Hammarby om bluffbiljetterna: ”Vi har samma problem”