Polisen om derbykritiken: ”Vi har utmaningar och behöver bli bättre”

Vid det senaste derbyt kritiserade Hammarby och Djurgården polisens kommunikation i samband med publikneddragningar.
Christoffer Wedelin, kommenderingschef vid helgens stormatch, medger att myndigheten kan bättra sig, men tycker att det även gäller klubbarna.

49 000 åskådare väntas till Friends arena för att se toppmötet och derbyt mellan AIK och Hammarby på söndag eftermiddag. För polisen innebär det ett stort planeringsarbete.
– Polisens uppdrag är säkerheten utanför arenan och på stan innan och efter matchen. På arenan har arrangören ansvaret men vi utreder om brott begås, säger polisens kommenderingschef Christoffer Wedelin vid en pressträff på AIK:s träningsanläggning Karlberg.
Vad är skillnaden ur ert perspektiv mellan ett derby med 30-35 000 åskådare och upp mot 50 000?
– I det här fallet kommer det en del mer ovana supportrar, familjer till exempel, och det är en utmaning att få folk dit och hem på ett säkert sätt. Med den mängden tillkommer ett antal nya platser där vi behöver se över ordning och säkerhet. Sedan är vi inte ovana vid mängden, för vi har haft landskamper med liknande publikantal.
Vid det senaste derbyt på Tele2 arena mellan Hammarby och Djurgården hamnade två händelser på läktaren i fokus. Dels kastades en brinnande bengal mellan två läktarsektioner, dels träffade en inkastad stol en fotograf på innerplanen. I det första fallet har en person delgivits misstanke för grov misshandel och försök till grov misshandel, samt fått tillträdesförbud till fotbollsmatcher i Sverige under två års tid. I det andra fallet säger Christoffer Wedelin att polisen “hoppas på framgång”.
Innebär det att ni identifierat personen?

– Jag kan inte kommentera hur långt vi har nått men vi har goda förhoppningar om att kunna lagföra personen.
Hur påverkar händelserna från förra derbyt er?
– Oss påverkar det inte så mycket mer än att vi har varit noggranna med att arrangören har vidtagit åtgärder för att de inte ska ske igen. Vi har haft en dialog om säkerhetsföreskrifterna.

Annons

Vid det senaste derbyt beslutade polisen att dra ner på publikkapaciteten för ståplatssektionerna med sammanlagt runt 2000 platser. Tillståndet från myndigheten kom blott fem dagar före matchen – i ett skede när biljetterna nästan tagit slut, vilket arrangören Hammarby reagerade starkt på. Christoffer Wedelin var inte kommenderingschef vid den matchen, men menar att klubbarna hade fått informationen i ett tidigare skede.
– Vår uppfattning är att vi i dialog med klubbarna hade kommunicerat tidigare, säger han.
– Klubbarna hade möjligheter att vidta åtgärder tidigare. Beslutet kommer först med tillståndsbeviset och det kommer traditionellt sett nära inpå matchen. Men de har vetat att de (neddragningarna) var på gång, det är vår bild från polisen.
Hammarby tog också upp att specifikationerna inte stämde med arenan. Det var bland annat ett fall med för många åskådare – 1500 personer på en 1300-sektion.
– Men det förstår jag. Där är det kommunikationen mellan oss som har brustit. Vad är det vi menar och vill uppnå? Där hade vi kunnat vara bättre tillsammans att nå överenskommelsen tidigare.
Vad slutade det med? Följdes tillståndet?

– Vår bild är att arrangören har följt villkoren.
Hammarby efterlyste även ett tydligare underlag, ett svar på varför de fått begränsningar på olika sektioner.
– Där är det återigen att vi har olika syn på processen. Vi har kommunicerat våra avsikter i god tid och hur vi har bedömt det. Vi har gjort det i dialog med klubbarna på ett sätt som vi tycker är tillräckligt.
När jag pratar med representanter för Djurgården och Hammarby har de varit väldigt kritiska till kommunikationen. De menar att de inte vet vem de ska prata med för att reda ut praktiska saker. Hur ser du på kommunikationen generellt sett?

– Det är klart att vi önskar en så god dialog som möjligt med alla föreningar i syfte att nå en bättre säkerhet. Vi behöver göra det tillsammans. Vi behöver vidta åtgärder, de behöver vidta åtgärder. Vi har utmaningar och behöver blir bättre, men då gäller det att dra åt samma håll, vilja samverka. Vi kommer att dra vårt strå till stacken och hoppas att klubbarna gör det samma.
Hur tycker du att det har fungerat den här gången mellan polis och klubb när det är AIK som är arrangör?

– Min bild är att vi har en bra dialog kontinuerligt vad gäller säkerhetsåtgärder. Vi strävar mot samma mål om att höja säkerheten. Sedan har arrangören utmaningar att hantera.